MONTESSORI
Nasza filozofia
![](http://avalonprzedszkole.pl/wp-content/uploads/2020/06/Maria_Montessori1913.jpg)
Maria Montessori
„Dziecko, które naprawdę pokochało swoje otoczenie i wszystkie żyjące stworzenia, które odkryło radość i entuzjazm w pracy, daje nam powód, by mieć nadzieję… nadzieję na pokój w przyszłości.” Dr Maria Montessori
Maria Montessori (1870-1952) włoska lekarka oraz twórczyni metody Montessori. W 1896 roku, jako pierwsza kobieta, skończyła medycynę na Uniwersytecie Rzymskim, zostając tym samym 16. kobietą lekarką w całych Włoszech. Po studiach Maria rozpoczęła pracę w klinice psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego.
Katarzyna Zwierzchowska, dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji Montessori w Warszawie „Maria Montessori miała niezwykły dar obserwacji i wyciągania wniosków. Nie mając narzędzi, jakimi obecnie dysponuje nauka, 100 lat temu stworzyła metodę, której słuszność teraz potwierdza współczesna neurobiologia. I chyba właśnie na tym polega jej fenomen”.
Pedagogika Montessori
Doceniana i uznana na całym świecie metoda wychowania i nauczania Dzieci zdrowych i z deficytami rozwojowymi, bazująca na bardzo dobrej znajomości rozwoju Dziecka. Pedagogika Marii Montessori wspiera spontaniczny i twórczy rozwój aktywności podopiecznych.
Rozwój Dziecka, dzięki pedagogice Montessori ma miejsce na każdej płaszczyźnie: fizycznej, duchowej, kulturowej i społecznej. Wspierana jest również spontaniczna i twórcza aktywność Dzieci.
Pedagogika Montessori wspomaga kształtowanie indywidualnych cech osobowości oraz formowanie prawidłowego charakteru, pozyskiwanie wiedzy, zdolności szkolnych i chęci współdziałania.
Dzieci, w szczególności te poniżej 6 roku życia, mają wrodzoną drogę rozwoju psychologicznego.
Maria Montessori bazując na swoich spostrzeżeniach wierzyła, że Dzieci, które mają prawo do swobodnego wyboru w otoczeniu do tego przystosowanym będą spontanicznie dążyły do optymalnego rozwoju.
Każdy człowiek ma wrodzone pewne tendencje
tj.: abstrakcję, aktywność, komunikację, dokładność, odkrywczość, manipulację środowiskiem, porządek, bystrość, powtarzanie, samodoskonalenie, pracę (inaczej celową aktywność). Dobór odpowiedniego sposobu nauczania umożliwia skuteczniejszy rozwój Dziecka już bardzo wczesnym wieku, co przygotowuje go do dorosłego życia.
![](http://avalonprzedszkole.pl/wp-content/uploads/2020/06/A70A2789_zmn-683x1024.jpg)
![](http://avalonprzedszkole.pl/wp-content/uploads/2022/03/A70A1204-1024x683.jpg)
Materiał Montessori
Sale w przedszkolu wyposażone są w specjalistyczny materiał Montessori. Każda z sal ma własny, przynależny do grupy zestaw materiałów (tzn. przedszkole jest zaopatrzone w trzy zestawy takich samych lub podobnych materiałów). Główny surowiec, z jakiego wykonane są pomoce naukowe to drewno, papier i naturalne tkaniny. Staramy się ograniczyć plastikowe przedmioty do absolutnego minimum. Najważniejszym zadaniem materiałów jest „nauka przez zabawę” – Dziecko bawiąc się nimi uczy się i rozwija bardzo konkretne umiejętności – są to dziedziny takie jak życie codzienne, matematyka, geografia, język. Pomoce te to przedmioty wykonane starannie i z dbałością o detale – kontakt z nimi sprzyja rozwojowi zmysłu estetycznego i poczuciu smaku Dziecka. Na początku Dziecko dostaje wskazówki i instrukcję od nauczyciela – jak korzystać z materiału, następnie Dziecko kontynuuje pracę samodzielnie, bez zbędnej ingerencji nauczyciela.